Componist: Leonard Evers
Artiesten: The Amsterdam Brass Quintet met Ilja Reijngoud (trombone)
Over het album:
Experimental Brass is een album met koperkwintet repertoire dat zelden of nooit is opgenomen. In aanloop naar de opnamen van Experimental Brass heeft het Amsterdam Brass Quintet met de vermaarde Engelse euphonium speler David Thornton getoerd door België. In de periode hierna is het kwintet in contact gekomen met de Nederlandse trombone virtuoos Ilja Reijngoud. Thornton droeg een drietal 21e eeuwse Britse componisten aan: Lucy Pankhurst, Peter Meechan en Simon Dobson. Reijngoud schreef voor deze cd de compositie Flow, voor trombone en koperkwintet. Daarnaast is de Nederlandse componist Leonard Evers en de hoornist van het ABQ Misha Sporck gevraagd om een nieuw werk voor dit album te schrijven. Konsertant Svit van de 20e eeuwse, Zweedse componist Christer Danielsson is op het album te horen in haar alternatieve en zeldzame koperkwintet arrangement. Dit alles heeft tot resultaat dat Experimental Brass een mengeling van stijlen bevat die avontuurlijk en vooruitstrevend zijn, terwijl het ABQ niet de bekende en schitterende klank van het koperkwintet verliest.
Klik op een titel, componist of artiest in de album speellijst voor meer informatie.
Indrukwekkend en dynamisch. Krachtig en ook subtiel. Het Amsterdam Brass Quintet heeft alles in huis. Ze beheersen muziek van ieder genre. De 5 mannen van het ABQ smelten hun individuele kwaliteiten samen en laten daarmee gegarandeerd een verpletterende indruk achter.
Het Amsterdam Brass Quintet werd opgericht in januari 2004. Het kwintet bestaat uit een groep jonge koperblazers die niet alleen elke dag hard werken op hun instrument maar ook bezig zijn om het publiek op een nieuwe manier te bereiken. De verschillende stijlen muziek die het kwintet kan brengen is zeer breed.
Experimental brass
Opname en geluidstechniek: Anteun Hoesen Recordings
Dr. David Thornton wordt beschouwd als een van de beste euphonium spelers en docenten van zijn generatie en hij is wereldwijd bekend. Zijn optredens als solist, dirigent en docent staan in de koperwereld bekend als extreem virtuoos, professioneel en ook dat hij een verbinding kan maken met een publiek zoals bijna geen ander kan.
Binnen de brassband wereld werkt hij al zo’n 20 jaar op het hoogste niveau. Hij vervulde de positie van solo euphonium bij onder andere de Fairey Band, Black Dyke, Brighouse & Rastrick en Fodens, hij heeft vijf nationale titels gewonnen, drie British Opens en een Europees kampioenschap. David heeft ook een internationale reputatie opgebouwd als dirigent en coach zoals in het verleden bij over de wereld bekende brassbands als Brighouse & Rastick, Black Dyke, Fodens en Grimethorpe.
In ogenschouw nemend dat David nog relatief jong is, zijn zijn prestaties in het doceren ook vrij bewonderenswaardig. Hij is “senior tutor” in de brassband opleiding van het Royal Northern College of Music en hij geeft ook les als euphoniumdocent en in kamermuziek bij Chetham’s School of Music. Zijn leerlingen in het heden en het verleden vullen posities in bij vele topbands in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.euphoniumsoloist.co.uk
Ilja Reijngoud
(5 juli 1972, Leiden, Nederland).
Winnaar van de THELONIOUS MONK BMI COMPOSITION AWARD, in de Verenigde Staten in 2003 en een EDISON AWARD, in Nederland in 2009.
Nadat hij in 1996 cum laude afgestudeerd was aan het Hilversums Conservatorium ging Ilja zelf hoofdvak trombone geven bij datzelfde conservatorium. In 1997 was hij de tweede Nederlandse student ooit die de Amerikaanse diplomatitel ‘Master of Music’ kreeg.
Naast dat hij een aantal ensembles leidt, is Ilja is een vaste kracht bij het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, The Houdini’s, Cubop City Big Band veel meer ensembles. Reeds vier keer was hij de hoofd-solist bij het Metropole Orkest. Inmiddels heft hij al ruim 100 Cd’s opgenomen.
Ilja geeft hoofdvakles trombone en is Bigband leider bij het Codarts conservatorium in Rotterdam en het Amsterdams conservatorium (CvA). Bij het Utrechts conservatorium (HKU) is hij de Bigband leider.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.iljareijngoud.com
John William Banther
John heeft opgetreden met ensembles en als solist in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Europa en Azië. Orkesten waar hij mee heeft opgetreden zijn onder andere het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Orkest van het Oosten, de Nationale Opera/Ballet, het Detroit Symfony Orchestra, St. Louis Symfony, Baltimore Symfony Orchestra, Boston Pops Brass, Jacksonville Symphony, The Florida Orchestra en het Disney World Orchestra en nog vele andere orkesten. Hij maakte in kamermuziekbezetting onder andere als vaste kracht deel uit van het Amsterdam Brass Quintet en het koperkwintet van het Orkest van het Oosten en speelde hij mee met Ebony Band en the Monumental Brass Quintet.
John William Banther is momenteel de Production Manager en presentator van het radioprogramma Classical WETA in Washington DC. John presenteert elke maandagavond om 21:00 uur lokale tijd Front Row Washington, een programma waarin concerten en voordrachten van bekende muzikanten die in de buurt plaatsvinden beluisterd worden. John produceert onder andere de volgende programma’s voor de zender: National Symphony Showcase, Front Row Washington en Classical Breakdown. John geeft ook presentaties voorafgaand aan concerten van the National Symphony Orchestra.
Als docent was John verbonden als Adjunct Professor aan the Washington Adventist University en hij heeft een eigen lespraktijk opgebouwd in Washington DC. Verder heeft hij masterclasses gegeven aan the George Mason University, the University of South Florida, Jackson State University, Gardner Webb University, Emory and Henry College, Indiana State University South Bend, University of Nebraska–Lincoln, Penn State Erie, Projecto Guri, en op scholen door de Verenigde Staten heen. John studeerde af bij the New England Conservatory of Music, bij docent Mike Roylance, en het conservatorium van Amsterdam als student van Perry Hoogendijk.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.johnbanther.com
Over het stuk:
Aaaahhh! Er zijn van die ochtenden waar alles op zijn plek valt. Door het keukenraam valt een prachtige straal licht naar binnen, buiten fluiten precies de juiste vogels, geur van geroosterd brood… En dan komt als kers op de taart ook nog eens het melkschuim precies gelijk op met de koffie in de percolator.
De genoegens van een percolator zijn moeilijk in woorden te vatten. Het wachten, de langzame verspreiding van de aangename, zoete geur van Portugese koffie en dat heerlijk pruttelende geluid aan het einde… Ik besloot deze percolatorische genoegens maar in een stuk te vatten voor solo trombone (Ilja Reijngoud!) en koperkwintet en hoop dat de muziek u ook even meeneemt in deze staat van matineus geluk.
Over de componist:
Leonard Evers (1985) is dirigent en componist. Na een studie Literatuurwetenschappen in Leiden studeerde hij compositie/arrangeren aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. De muziek van Leonard is breed beïnvloed door jazz, wereldmuziek en hedendaagse muziek. Zijn achtergrond als literatuurwetenschapper maakt dat Leonard een voorliefde voor muziektheater heeft ontwikkeld.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.leonardevers.nl
Over het stuk:
De onbegeleide openingspassage van deze compositie was oorspronkelijk geschreven als een kort herdenkingswerk voor saxofoon maar was later gebruikt als basis voor een solowerk voor euphonium of trombone.
Deze compositie heeft bestaat uit verschillende variaties. Zowel de solist als de begeleiding verandert door het stuk heen; harmonie, ritme en melodische lijnen leiden steeds naar iets nieuws, net als de manier waarop onze herinneringen aan een persoon ons vaak meenemen naar een ander moment, maar wel altijd gerelateerd en met de focus op die persoon.
Over de componist:
Peter Meechan is een van de meest getalenteerde en vooraanstaande componisten van zijn generatie, schrijvend voor koper- en houtblaasinstrumenten. Zijn typische stijl is beïnvloed door vele verschillende stijlen en ook onder andere door grote componisten voor hem, zoals de muziek van Miles Davis en Pink Floyd, maar bijvoorbeeld ook Stravinsky en Messiaen.
Geboren in Nuneaton, Engeland, begon Peter zijn studie compositie aan de North Warwickshire College, en kreeg hij lessen van Simon Hall en Ben Markland. In 1998 werd hij aangenomen bij de Royal Northern College of Music (RNCM), waar hij compositie studeerde bij Anthony Gilbert, Elena Firsova, David Horne en Adam Gorb.
Tijdens zijn Bacheloropleiding aan RNCM kreeg Peter de eer om de eerste 'Young Composer in Association' te worden bij de beroemde Black Dyke Band, en later werd hij 'Composer in Residence’ bij dezelfde band tijdens de periode 2006-2007.
Zijn werken voor koper- en houtblaasinstrumenten worden geprezen over de hele wereld, ook met uitvoeringen door veel beroemde ensembles, dirigenten en solisten zoals Steve Mead, Bramwell Tovey, Mark Scatterday, David Childs, David Thornton, James Gourlay, Clark Rundell, Andy Scott, Rob Buckland, Jacques Mauger, Tormod Flaten, Bones Apart Trombone Quartet, Spanish Brass Luur Metalls, Black Dyke Band, Birmingham Symphonic Winds, Eastman Wind Ensemble, Coldstream Guards en het RNCM Wind Orchestra. Zijn werken zijn verschenen op meer dan 15 Cd’s.
In februari 2002, werd Peter's compositie 'Revamp' gespeeld samen met de muziek van McCabe en Gregson in 'The Gregson Connection' – een klein festival met in de hoofdrol de muziek van RNCM directeur Edward Gregson. In november 2003 werd Peters muziek voor euphonium gespeeld tijdens 'Brilliant Minds', een concert van het RNCM International Tuba and Euphonium Festival.
Zijn muziek voor brassband wordt gebruikt in wedstrijden over de hele wereld, inclusief de Nationale Brassband Kampioenschappen in België en Australië. Zijn muziek voor harmonie bezetting wordt gespeeld in Europa en Noord-Amerika, inclusief de Midwest Clinic in Chicago en het BASBWE International Wind Festival.
Peters muziek is veel uitgevoerd in radio en televisie-uitzendingen over de hele wereld. Ondanks dat hij nog relatief aan het begin van zijn carrière zit, wordt Peter al beschouwd als een van de toonaangevende componisten voor koper en hout.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.petemeechan.com
3. I Largo
4. II Moderato Misterioso
5. III Andante
6. IV Alla Marcia
Over het stuk:
Gedurende vier delen verkent Danielsson onverwachte sferen en stijlen, waarin de expressieve mogelijkheden van de tuba als solo instrument worden tentoongespreid. Het eerste deel begint met een langzame openingen wat enigszins onheilspellende klinkt en een inleiding is op het daaropvolgende allegro, dat zowel sinister als speels van karakter is. Het tweede deel is een atypische langzame mars waarbij de rol van de tuba wisselt tussen de traditionele rol van het 'hoem pa' spelen en de rol als solist. Het derde deel is lyrisch, als een prachtig gezongen lied, dat ook melancholisch kan voelen. Het laatste deel opent met een mars die de impressie geeft van speelgoedsoldaatjes, opweg naar de strijd. Het werk sluit af met virtuoze passages voor de tuba, die zich herhaaldelijk onttrekt aan de standaard textuur en harmonie.
Over de componist:
Christer Danielsson was een prominente Zweedse componist in de 20ste eeuw. Hij kende een kort leven, van 1942 tot 1989. Hij staat bekend om zijn composities voor koperblazers, waaronder deze Konzertant Svit voor tuba en 4 hoorns uit 1977, opgedragen aan de Zweedse tuba virtuoos Michael Lind. Hij maakte ook deze versie voor tuba en de 4 overgebleven leden van het koperkwintet (2 trompetten, hoorn en trombone).
Over het stuk:
Hier volgt informatie over Storm
Over de componist:
Peter Meechan is een van de meest getalenteerde en vooraanstaande componisten van zijn generatie, schrijvend voor koper- en houtblaasinstrumenten. Zijn typische stijl is beïnvloed door vele verschillende stijlen en ook onder andere door grote componisten voor hem, zoals de muziek van Miles Davis en Pink Floyd, maar bijvoorbeeld ook Stravinsky en Messiaen.
Geboren in Nuneaton, Engeland, begon Peter zijn studie compositie aan de North Warwickshire College, en kreeg hij lessen van Simon Hall en Ben Markland. In 1998 werd hij aangenomen bij de Royal Northern College of Music (RNCM), waar hij compositie studeerde bij Anthony Gilbert, Elena Firsova, David Horne en Adam Gorb.
Tijdens zijn Bachelor opleiding aan RNCM kreeg Peter de eer om de eerste 'Young Composer in Association' te worden bij de beroemde Black Dyke Band, en later werd hij 'Composer in Residence’ bij dezelfde band tijdens de periode 2006-2007.
Zijn werken voor koper- en houtblaasinstrumenten worden geprezen over de hele wereld, ook met uitvoeringen door veel beroemde ensembles, dirigenten en solisten zoals Steve Mead, Bramwell Tovey, Mark Scatterday, David Childs, David Thornton, James Gourlay, Clark Rundell, Andy Scott, Rob Buckland, Jacques Mauger, Tormod Flaten, Bones Apart Trombone Quartet, Spanish Brass Luur Metalls, Black Dyke Band, Birmingham Symphonic Winds, Eastman Wind Ensemble, Coldstream Guards en het RNCM Wind Orchestra. Zijn werken zijn verschenen op meer dan 15 Cd’s.
In februari 2002, werd Peter's compositie 'Revamp' gespeeld samen met de muziek van McCabe en Gregson in 'The Gregson Connection' – een klein festival met in de hoofdrol de muziek van RNCM directeur Edward Gregson. In november 2003 werd Peters muziek voor euphonium gespeeld tijdens 'Brilliant Minds', een concert van het RNCM International Tuba and Euphonium Festival.
Zijn muziek voor brassband wordt gebruikt in wedstrijden over de hele wereld, inclusief de Nationale Brassband Kampioenschappen in België en Australië. Zijn muziek voor harmonie bezetting wordt gespeeld in Europa en Noord-Amerika, inclusief de Midwest Clinic in Chicago en het BASBWE International Wind Festival.
Peters muziek is veel uitgevoerd in radio en televisie-uitzendingen over de hele wereld. Ondanks dat hij nog relatief aan het begin van zijn carrière zit, wordt Peter al beschouwd als een van de toonaangevende componisten voor koper en hout.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.petemeechan.com
Over het stuk:
Parabolen (2008). Deze compositie voor koperkwintet is zowel technisch als muzikaal uitdagend.
Een gestructureerd schema voor de modi (toonladders) die klinken en de tijdsduur waarin ze klinken, vormt het frame van de compositie.
Het werk begint met enkele fortissimo akkoorden die als leidraad dienen voor de gehele compositie. De opening van de compositie wordt twee keer herhaald. Dit heeft te maken met de overkoepelende structuur van de compositie. In deze compositie klinken twee modi. Deze transponeren enkele malen omhoog en weer terug naar de originele hoogte (deze route is een parabool). Wanneer de originele hoogte van de modus bereikt is, komt de opening weer terug. Hierna worden de transposities van de modi steeds hoger, in een steeds korter tijdsbestek. Op het hoogtepunt van deze transposities van de parabolen (halverwege het gehele werk), wordt de tweede modus gebruikt en volgt de muziek hiermee de omgekeerde weg terug.
Wanneer hetbeginniveau bereikt is wordt voor de derde en laatste maal de opening gespeeld.
Deze compositie is ook op het ritmisch vlak uitdagend. Door verschillende subdivisies binnen de tel (puls) voor te schrijven voelen de spelers gezamenlijk dezelfde tel maar hoort de luisteraar een hele andere verdeling. Hierdoor is het ritmisch effect vaak speels en minder statisch. Zo komt een puls van 9 over 8 veelvuldig voor en is er ook een passage waar er 21 tegen 20 pulsen gespeeld worden. Het frame hiervoor (7 over 4) zit bij alle vijf de muzikanten zodat het ritme wel precies gespeeld kan worden.
Over de componist:
Misha Sporck studeerde als jong talent aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, hoorn bij Oldrich Milek en compositie bij Roderik de Man. Als jonge componist won hij verschillende prijzen met zijn composities, waaronder een eerste prijs bij het Bach-compositieconcours (Den Haag, 2000) en een tweede prijs bij het Prinses Christina Concours (2000). In 2006 behaalde hij zijn Bachelor diploma in hoorn (Peter Hoekmeijer) en compositie (Theo Verbeij en Daan Manneke) aan het conservatorium van Amsterdam. In 2009 volgde zijn master diploma voor hoorn als student van Herman Jeurissen. Hij nam deel aan verschillende festival orkesten zoals het Verbier Festival Orchestra (2009 t/m 2011). Later studeerde hij HaFaBra directie aan het conservatorium van Amsterdam bij Danny Oosterman. Tegenwoordig componeert hij veel voor harmonie- en fanfare orkesten en is hij ook als dirigent verbonden aan verschillende verenigingen.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.mishasporck.nl
Over het stuk:
Normaal begin ik met componeren zonder na te denken over een titel. De bezetting van het ensemble en het plaatje wat ik in mijn hoofd heb of wat ik toe kan voegen als solist is over het algemeen waar ik mijn muzikale inspiratie vandaan haal. In dit geval is het precies zo gegaan. Toen ik klaar was met het schrijven van Flow kreeg ik een gevoel van een sfeer van vloeien, zoals een rivier, zoals het getij. Muzikale golven gaan heen en weer, een beweging zonder een duidelijke richting. Jazz muzikanten zijn vaak heel geinspireerd tijdens het componeren maar niet tijdens het verzinnen van een titel voor wat ze net geschreven hebben. Neem bijvoorbeeld Song for my father, Along came Betty, I remember Clifford, 52nd Street theme. Dus ik heb besloten dat de titel van deze compositie het gevoel van beweging en water moet reflecteren, en een metafoor moet zijn voor de vloeiing in het leven den de muziek.
Over de componist:
Ilja Reijngoud (5 juli 1972, Leiden, Nederland).
Winnaar van de THELONIOUS MONK BMI COMPOSITION AWARD, in de Verenigde Staten in 2003 en een EDISON AWARD, in Nederland in 2009.
Nadat hij in 1996 cum laude afgestudeerd was aan het Hilversums Conservatorium ging Ilja zelf hoofdvak trombone geven bij datzelfde conservatorium. In 1997 was hij de tweede Nederlandse student ooit die de Amerikaanse diplomatitel ‘Master of Music’ kreeg.
Naast dat hij een aantal ensembles leidt, is Ilja is een vaste kracht bij het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, The Houdini’s, Cubop City Big Band veel meer ensembles. Reeds vier keer was hij de hoofd-solist bij het Metropole Orkest. Inmiddels heft hij al ruim 100 Cd’s opgenomen.
Ilja geeft hoofdvakles trombone en is Bigband leider bij het Codarts conservatorium in Rotterdam en het Amsterdams conservatorium (CvA). Bij het Utrechts conservatorium (HKU) is hij de Bigband leider.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op zijn website - www.iljareijngoud.com
Over het stuk:
Tiamat is een avontuurlijk en programmatisch werk voor solo euphonium en koperkwintet.
De titel is afkomstig van de naam van een draak uit een fantasie avonturen rollenspel en een tekenfilm uit de tachtiger jaren: Dungeons & Dragons. Tiamat is een vijfkoppige draak. Elke kop heeft een verschillende kleur en zijn eigen elementaire eigenschappen.
BLIKSEM/blauw (trompet 1)
ZUUR/zwart (trompet 2)
IJS/wit (hoorn)
VUUR/rood (trombone)
GIF/groen (Tuba)
Elk instrument van het kwintet representeert een van de drakenkoppen. Ieder element heeft zijn eigen specifieke thema in de compositie en wordt geïntroduceerd door het bijbehorende instrument. De thematiek van ieder element is bedoeld als een muzikale weerspiegeling van zijn eigenschappen en effecten.
BLIKSEM – onsamenhangende staccato noten.
ZUUR – herhalende patronen van drie noten, overlappend in textuur en tegen elkaar aan schurend.
IJS – herhalende staccato (en gestopte-) noten met een diminuendo. Fragiel en puntig.
VUUR – Flatterzunge/tremolo effect.
GIF – Dalende chromatische ladder, sijpelend
(de uithalen van het ensemble zijn bedoeld als het happen en bijten van de kaken van de draak)
De solo euphonium neemt de plek in van de held die heeft gezworen de draak te verslaan en de vrede in het land weer te herstellen.
Het idee van het rollenspel Dungeons & Dragons vertaalt zich naar de hoofdthema’s die op toeval zijn berust. Door de tonen van de chromatische toonladder te nummeren (1 t/m 12) en deze te selecteren met een dobbelsteen met 12 kanten, is de basis ontstaan waarop de melodieën zijn gebaseerd.
In het “openbarings-” gedeelte (5’38”) maakt de euphonium solist gebruik van een digitaal echo apparaat. Dit illustreert het moment dat de held een manier bedenkt om het beest te verslaan. Tijdens dit moment kunnen we een glimp van zijn onderbewustzijn zien, zijn overdenkingen voordat hij uit de schaduw tevoorschijn komt om het beest aan te vallen.
Om het beest te verslaan moet ieder element tegen zichzelf gebruikt worden. Dus vuur met vuur bestrijden etc.
In het gedeelte dat het gevecht vertegenwoordigt, kaatst de euphonium ieder ‘element’ terug naar het ensemble, maar alle elementen zijn op een bepaalde manier veranderd. Ze zijn of getransponeerd, of omgekeerd of tegenovergesteld in dynamiek etc. Door ieder element te ontkrachten wordt het ensemble een geheel met de solist en volgt de solist naar een climax, het eerste tonale moment van de compositie.
Nadat de draak is verslagen, is er een korte interlude waarin de muziek plotseling consolideert naar F groot, terwijl de euphonium de overwinning viert. Hier is het overwinningsthema (Victory) afgeleid van het belofte- (Promise) thema waarbij de septiem sprongen en de overmatige kwart oplossen in octaven en grote tertsen.
1 Iets wacht in het duister
Tiamat komt langzaam tevoorschijn uit zijn hol. Heimelijk, sluw en hongerig.
26 (0’59”) Een vreemde komt naderbij
Onze ‘held’ nadert het beest. Alle vijf de koppen van de draak ontwaken en laten zich horen terwijl de dappere avonturier naderbij komt, bewapend en alleen.
45 (1’49”) De belofte van verlossing
De held vertelt over zijn belofte om het beest te verslaan en om zijn terreurbewind over de mensen te beëindigen. De draak wordt kwaad en begint de aanval voordat de held zich heeft kunnen voorbereiden. De avonturier verdedigt zichzelf zo goed en kwaad als hij kan, maar is al snel genoodzaakt zich terug te trekken terwijl de vijf drakenkoppen naar hem bijten, brullen en vuurspuwen.
76 (3’35”) Futiliteit
De held verstopt zich in een donkere grot, bang en gewond. De draak is te machtig voor hem en hij realiseert zich dat hij hem niet kan verslaan. Hij heeft niet de kracht en snelheid om zijn doel te bereiken en zijn belofte waar te maken. Zijn eer en hoop zijn verloren. Hij klaagt jammerlijk.
101 (5’38”) Openbaring
Terwijl hij de draak kan horen vanuit zijn schuilplaats, en de enorme schaduw over de wand van de grot ziet glijden, heeft hij plotseling een openbaring – hij moet vuur met vuur bestrijden.. de enige manier om de draak te verslaan is door zijn eigen krachten zich tegen hem te laten keren. Met herwonnen kracht en overtuiging springt de held vanuit zijn schuilplaats naar de draak.
122 (6’34”) Gevecht: ZUUR, IJS, VUUR, BLIKSEM, GIF
Er volgt een grote strijd. De draak is woedend en op zijn hoede voor wat er gaat komen – hij gaat meteen de aanval in zodra hij de held in het vizier krijgt. Maar de krijger gebruikt zijn schild om de aanvallen af te slaan terwijl hij met zijn zwaard het beest steekt en hem doet wankelen van de pijn.
159 (7’46”) Overwinning
Tijdens een kort moment juicht de held om zijn overwinning te vieren. De draak is verslagen! De mensen hoeven niet langer te lijden onder het terreur en de constante dreiging van de draak. Door zijn heldhaftig optreden is de draak geveld en hij heeft zijn belofte kunnen behouden. Maar zijn vreugde is van korte duur omdat hij ernstig is verwond…
174 (8’33”) Opoffering
Terwijl de echo’s van de draken kreten wegebben, realiseert onze held zich de ernst van zijn verwondingen. Hij struikelt. Hij zal niet naar huis terugkeren. Er zal geen heldenontvangst zijn, geen feestvieringen, geen vlaggen en muziek. Hij heeft zijn eigen leven geofferd om de wereld te bevrijden van de vijfkoppige draak.
179 (8’56”) Terug naar de schaduw
De held berust in zijn vrede lot en strompelt langzaam de donkere schaduw in. Bebloed en gebroken verdwijnt hij in een inktzwarte duisternis om alleen te sterven.
Lucy Pankhurst - januari 2010
Over de componist:
Lucy is op performance (2004) en compositie (2007) afgestudeerd aan de RNCM, waar ze in 2020 ook promoveerde op haar werk gericht op moderne toepassingen van de traditionele brassband. Als componist heeft Lucy veel onderscheidingen ontvangen voor haar werk, met name in 2011 toen ze de eerste vrouwelijke componist was die een British Composer Award ontving in de categorie Brass / Wind Band. In Pitch Black was ook het eerste brassbandwerk dat een BCA won. Haar werk is vervolgens nog vier keer op de shortlist geplaatst voor de BCA. Lucy was ook lid van de jury van de British Composer Awards / Novellos en jureerde samen met Dr. John Pickard en Oliver Waespi de EBBC Composers Competition 2019.
Grootschalige compositieprojecten omvatten opdrachten voor het Durham International Brass Festival (Pathways - 2015), een door ACE gefinancierd multi-ensemble mixed media-project in het Woodhorn Museum in Northumberland en de Sage, Gateshead (Reflection Connection - 2016), een residentie bij de IWBC in Philadelphia (2017), een door PRSF gefinancierd experimenteel brassband werk (Th'owfen Raconteurs - 2013) en een vocale / elektro-akoestische installatie in de kathedraal van Salisbury ter herdenking van de Christelijke wapenstilstand van 1914 op het Ageas International Salisbury Arts Festival (Voices from No Man's Land - 2014).
In 2018 kreeg Lucy de opdracht van BBC Radio 3 om een vocaal werk te maken dat 100 jaar kiesrecht viert, met tekst ontwikkeld met Emmeline Pankhurst's achterkleindochter, Dr. Helen Pankhurst. The Pankhurst Anthem werd opgenomen door de BBC Singers en ging in première op het BBC Free Thinking Festival 2018 in the Sage, Gateshead. Dit werd gevolgd door A Fine and Subtle Spirit (gebaseerd op Anne Brontë's gedicht The Bluebell) voor twee koren, viool en piano, in opdracht van Pamela Nash in 2020 ter ere van Anne Brontë 200: A Celebration in Words and Music(ondersteund door de Ida Carroll Trust, Arts Council England en de Hinrichsen Foundation). Helaas moest de première worden uitgesteld vanwege de pandemie van Covid 19.
Lucy heeft een bijzondere interesse in projecten waar onderzoek en samenwerking voor nodig zijn. Ze heeft een aantal site / performer-specifieke werken gecomponeerd en heeft ook een groeiende collectie stukken die reageren op specifieke artistieke prikkels. Bijvoorbeeld; Sekhemti (solo-trompet - hoofd en arm van monumentaal rood granieten beeld van Amenhotep III) en Cristallum Calvariam (viool / stem - Rock Crystal Skull) werden uitgevoerd in het British Museum naast hun respectieve artefacten als onderdeel van het 2013 RNCM Sound Histories-evenement. Voorbeelden voor groot ensemble zijn Marilyn (brassband) is een muzikale reflectie op Andy Warhols zeefdrukken van Marilyn Monroe (in opdracht van het Brass in Concert Festival in the Sage 2014) en Ticket: 250654 (Harmonieorkest) op basis van het ticketnummer dat is toegewezen aan de muzikanten aan boord van de Titanic.
Als muziekpedagoog en animator heeft Lucy veel stukken gecomponeerd voor jeugdensembles - van strijkorkesten tot massale 'flexibele' ensembles. In de afgelopen 10 jaar heeft Lucy ook een klassikaal muziekprogramma ontwikkeld en geleverd voor KS2 beginnend koper, wat heeft geleid tot haar huidige werk in het produceren van Puzzle Pieces - een uitgebreid flexibel muziekprogramma voor alle instrumenten (van beginners tot geavanceerde spelers), als onderdeel van een Erasmus + internationaal project. Naast haar werk op scholen heeft ze ook lezingen gegeven aan Huddersfield University en was ze gastspreker aan de University of Salford, de University of Leicester en Bath Spa University.
Als u meer informatie wilt kijk dan eens op haar website - www.lucypankhurst.com
Over het stuk:
Simon Dobson componeerde 'In Memoriam E.S.' geïnspireerd door de muziek van Esbjorn Svensson, een Zweedse Jazz muzikant en oprichter van E.S.T. (Esbjorn Svensson Trio) welke overleden is door een duikincident in 2008.
De solist David Thornton vertelde over het werk: “De euphonium solist en het kwintet spelen over een 'drum and bass' dance track heen – een bijzondere combinatie die een innovatieve geest als die van Simon Dobson nodig heeft om er een prachtige compositie mee te maken. De luisteraar wordt echt verrast wanneer hij of zij het voor het eerst beluistert.”
Over de componist:
Dobson is geboren in Cornwall. Hij groeide op in een familie die actief was in de brassband wereld. Op zijn achttiende jaar verhuisde hij naar Londen om compositie te gaan studeren aan de Royal College of Music bij Timothy Salter, Theo Verby and George Benjamin.
Hij kreeg zijn eerste opdracht van het London Philharmonic Orchestra in 2002, tijdens zijn tweede jaar van zijn studie. In ditzelfde jaar won Dobson het European Brass Band componisten concours in Brussel. Dit leidde tot de opdracht om het verplichte werk Lydian Pictures te componeren voor de brassband kampioenschappen van 2003 voor de Engelse regionale vierde afdeling.
In 2004 was hij als componist verbonden aan het wereldberoemde Three Choirs Festival en componeerde hiervoor Sinewave, een modern werk gebaseerd op elektronische muziek.
In 2007 componeerde Simon Dobson het opgelegde werk voor de ‘B’ afdeling van de Europese brassband kampioenschappen. Zijn werk The Drop (gebaseerd op Drum ‘n’ Bass DJ technieken) is in vele grote concertzalen gespeeld, waaronder de Birmingham Symphony Hall.
Hij is Composer in Residence geweest bij zowel de Leyland Band, de Brighouse & Rastrick Band en de Fairey Band.
Dobson speelde in de Dirty Pop band, 'Men of Splendour' waarmee hij door heel Engeland optreedt op de grote festivals met soms wel 10,000 man publiek. Als dirigent dirigeert hij zijn eigen brassband ‘Zone One Brass' waarmee hij ook op Buckingham Palace optrad. Dobson componeert in veel verschillende muziekstijlen, zoals Drum ‘n’ Bass, Dub, Jazz, Breakbeat en tegenwoordig ook filmmuziek voor animatiefilms en voor de timelaps filmproducent Lobster Pictures Ltd.
Zijn muziek is uitgegeven bij Faber, Londen. Dobson was winnaar van de Denis and Maud Wright conducting award en is nu de Assistent dirigent bij de National Youth Brass Band of Great Britain, onder leiding van Bramwell Tovey.
Inspireert de wereld met muziek
Het schitterende Amsterdam Brass Quintet is een all-round brass-ensemble. Dit ensemble bestaat uit 5 bevlogen muzikanten die garant staan voor muziek van hoge klasse, waar iedereen geboeid naar zal luisteren en van zal genieten.
© Copyright. All Rights Reserved.